فعالیت‌های قرآنی متمایز دارالقرآن الکریم آستان علوی در ماه مبارک رمضان

دارالقرآن الکریم آستان علوی شاهد فعالیت‌های قرآنی ممتاز در ماه رمضان است. برگزاری جلسات قرآن صبحگاهی و عصرگاهی از جمله این برنامه‌هاست. این جلسات برای گروه‌های سنی مختلف قاریان دختر و پسر، در داخل و خارج آستان و همچنین در 14 استان عراق با حضور گسترده روزه‌داران برگزار می‌شود.

 

450 قاری در حرم مطهر علوی

 

جلسات روزانه ختم قرآن در آستان مقدس علوی با شرکت بیش از 450 قاری از رده‌های سنی مختلف در طول روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. برای هر ختم قرآن سه قاری در نظر گرفته شده است. سحرگاه یک ختم قرآن، ظهر دو ختم قرآن که یکی ویژه کودکان است و شب هم یک محفل قرانی برگزار می‌شود.
این برنامه با کمک 36 خادم برگزار می‌شود که 12 خادم افتخاری برای تأمین نیازهای قاریان و تهیه 1500 زیر قرانی برای خدمت به قاریان و فراهم کردن زمینه آسایش آنها به خادمان آستان کمک می‌کنند.

 

اولین ختم قرآن در جهان

 

علاوه بر جلسات معمول در آستان مقدس علوی، یک ختم قرآن ویژه نیز برای خردسالان در نظر گرفته شده است که از شبکه ماهواره‌ای آستان مقدس علوی پخش می‌شود. این ختم قرآن پس از گرفتن آزمون از صدای قاریان قرآن کریم در رده خردسال و کاملا سازماندهی شده برگزار می‌شود که در نوع خود اولین در جهان به شمار می‌رود.
افزون بر آن، یک ختم قرآن دیگر نیز هر روزه با حضور جمعی از قاریان و حافظان خردسال استان نجف و استان‌های اطراف برگزار می‌شود. آستان مقدس علوی برای راحتی این قاریان خردسال، برنامه ویژه‌ای برای انتقال آن‌ها از خانه‌هایشان به آستان وبالعکس دارد.

 

50 ختم قرآن و 200 قاری قرآن

 

آستان مقدس علوی در طول روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان 50 ختم قرآن خارج از آستان در 14 استان عراق از سلیمانیه گرفته تا بصره با شرکت 200 قاری از همه رده‌های سنی برگزار می‌کند. این ختم‌های قران در مساجد و حسینیه‌های مختلف در ماه مبارک با همکاری و هماهنگی نمایندگان مراکز قرآنی و اماکن مذهبی آن استان‌ها برگزار می‌شود.

 

حضور چشمگیر بانوان قاری

 

صحن فوقانی آستان مقدس علوی شاهد برگزاری ختم قرآن توسط بانوان قاری در داخل آستان مقدس توسط 20 بانوی قاری و با شرکت 200 تن از بانوان بود.
در برگزاری این برنامه 23 بانوی خادم و 6 بانوی خادم افتخاری مشارکت داشتند. این خادمان مسئولیت تأمین ملزومات این برنامه از قبیل آماده کردن 250 زیرقرآنی، 350 نسخه قرآن و میزبانی متمایز از 20 بانوی قاری از خارج از آستان را برعهده داشتند.
افزون بر آن، یک ختم قرآن الکترونیکی در چارچوب برگزاری دوره‌ها، مسابقات و آزمون‌های قرآنی حضوری و الکترونیکی از راه دور نیز برگزار شد.

 

پیشی‌گرفتن در کارهای خیر

 

فعالیت‌های قرآنی در ماه بهار قرآن با هدف ترویج و تشویق فرهنگ قرآن کریم انجام می‌شود، چراکه دارالقرآن آستان مقدس علوی به دنبال تداوم ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است.
فعاليت‌های بزرگ و گسترده قرآنی آستان مقدس علوی در طول ماه مبارک روزانه با حضور بيش از 400 قاری در چارچوب فعالیت‌های آستان مقدس علوی انجام می‌شود.
افزون بر آن، ختم‌‌های قران دیگری در 14 استان عراق به برکت امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام، صاحب قرآن کریم برگزار می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ثبت نظر