نخستین نشست بین‌المللی میراث در آستان مقدس علوی به کار خود پایان داد

فرهنگستان پژوهش و مطالعات اسلامی آستان علوی مراسم اختتامیه نخستین نشست بین‌المللی میراث را با عنوان «میراث نجف، اصالت و اشراق» برگزار کرد. این نشست بین‌المللی به همت آستان مقدس علوی به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با حضور تعدادی از پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد. در اختتامیه این نشست توصیه‌های مهمی در رابطه با میراث فرهنگی نجف اشرف ارائه شد.

 

لزوم تداوم برگزاری این‌گونه نشست‌ها

 

شرکت‌کنندگان در صحبت‌های پایانی خود بر لزوم تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی تاکید کردند که به میراث‌ فرهنگی شهر اصالت و اشراق نجف اشرف توجه دارد.

آن‌ها بر این باورند که برگزاری این‌گونه نشست‌ها با همکاری آستان مقدس علوی، عتبات عالیات و مراکز و مؤسسات دانشگاهی داخلی و بین‌المللی موجب رشد و افزایش آگاهی‌های شناختی، علمی و رسانه‌ای نسبت به ارزش میراث ‌فرهنگی نجف خواهد شد.

 

کمیته بررسی آثار باستانی نجف اشرف

 

طبق توصیه‌های ارائه‌شده ضروری است، کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و دانشگاهیان متخصص در رشته آثار باستانی، تاریخ، میراث و فرهنگ در تمامی شاخه‌ها و موضوعات از دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و عتبات عالیات تشکیل شود.

تشکیل چنین کمیته‌ای موجب می‌شود، میراث نجف به لحاظ مراحل زمانی، تاریخی و فرهنگی و همچنین به لحاظ مادی و اخلاقی همراه با پیوست نقشه‌ها، تصاویر و مفاهیم شناختی فهرست‌بندی شود و در دسترس محققان، علاقه‌مندان و نسل‌های فعلی و آینده قرار گیرد.

از سوی دیگر، باید با همکاری فرهنگستان تحقیقات و مطالعات اسلامی، دانشگاهیان، فرهیختگان نجف و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، کمیته‌‌ای علمی تشکیل شود. این کمیته می‌بایست برنامه جامع و دقیقی درباره آثار باستانی و تاریخی نجف اشرف تهیه کند و آن‌ را در دایرة المعارف علمی و فکری با عنوان «میراث نجف» به زبان عربی و انگلیسی به نگارش درآورد. این نخستین گام برای تکمیل دایرة المعارف میراث با یک زمان‌بندی مشخص و زیر نظر یک هیئت علمی متخصص است.

 

الکترونیکی کردن پژوهش‌های نشست

 

در این نشست بر لزوم انتشار پژوهش‌هایی تاکید شد که برای شرکت در اولین نشست بین المللی تایید شده‌اند. همچنین استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای الکترونیکی کردن میراث ملموس نجف اشرف به دلیل اهمیت، محافظت از آن و آگاهی تاریخی نسل حاضر و آینده مورد توجه قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان در این نشست با هماهنگی مؤسسات میراث ‌فرهنگی عراق و وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش عالی و تحقیقات از طریق توصیه‌نامه، تعدادی از اماکن میراث فرهنگی نجف را شناسایی کردند تا در پروژه‌های یونسکو به‌منظور حفظ میراث جهانی بشریت گنجانده شود.

 

میراث یک ارزش انسانی است

 

در پایان این نشست تاکید شد که مدیریت محلی در استانداری، شورای استانداری و نهادهای رسمی و غیررسمی دانشگاهی باید برای تشکیل یک هیئت علمی و فنی ناظر بر حفظ میراث ملموس و ناملموس نجف اقدام کنند. افزون بر این باید به ارزش میراث فرهنگی نجف به عنوان یک ارزش عالی انسانی نگاه شود که ویژگی‌های خاص خود را دارد و در میراث بشریت جایگاه ویژه ای دارد.

شرکت‌کنندگان نشست توصیه کردند که مدیریت محلی نجف اشرف و شورای استانی باید با همکاری وزارت فرهنگ، نهادی را برای حفظ صنایع دستی و هنری نجف تشکیل دهند.

 

مرمت آثار تاریخی و باستانی نجف

 

در اختتامیه این نشست‌ گفته شد که ارگان‌های مسئول حفظ آثار باستانی و میراث از جمله وزارتخانه‌ها و مؤسسات فرهنگی و دانشگاهی می‌بایست برای مرمت و بازسازی تأسیسات و میراث فرهنگی شهر مقدس نجف از جمله بقاع متبرکه، مساجد، مدارس، حوزه‌های علمیه، مؤسسات فرهنگی و ادبی، قهوه‌خانه‌ها و غیره با جدیت تلاش کنند.

از طرف دیگر باید یک دایرة المعارف تصویری شامل آثار باستانی و تاریخی نجف اشرف همراه با تصاویر مستند تدوین شود که اهمیت و ارزش این میراث غنی جهانی را برجسته می‌کند.

 

مستندسازی میراث ناملموس

 

شرکت‌کنندگان همچنین بر لزوم توجه به میراث ناملموس شهر مقدس نجف و اهتمام ویژه به مستندسازی آن به عنوان یک محصول علمی، دینی، فکری و ادبی با هنرها و شاخه‌های مختلف آن در ارتباط با هویت نجف تاکید کردند.

آن‌ها خاطرنشان کردند:«جنبه‌های رسانه‌ای معرفی میراث نجف و ارزش‌های انسانی آن نیز باید از طریق برنامه‌های مرتبط در مؤسسات رسانه‌ای محلی و کشوری پوشش داده شود و در نشریات فصلی یا سالانه به میراث نجف پرداخته شود.»

 

مراسم تجلیل از شرکت‌کنندگان

 

مراسم اختتامیه شامل فعالیت‌های بسیاری بود، از جمله قرائت آیاتی از قرآن کریم، سخنرانی مجمع علوی، مداحی گروهی از آستان مقدس علوی، شعر خوانی و همچنین تجلیل از شرکت‌کنندگان نشست اعم از پژوهشگران و دانشگاهیان.

 

نخستین نشست بین‌المللی میراث به همت آستان مقدس علوی با حضور ۶۰ محقق از ۲۶ دانشگاه و مؤسسه علمی داخلی و بین‌المللی در جوار مرقد امیرالمؤمنین علیه‌السلام برگزار شد و به مدت دو روز متوالی ادامه یافت.

 

 

مطالب مرتبط
ثبت نظر